
Taksilain uudistus ”päin mäntyä”
Sipilän hallituksen ja liikenneministeri Anne Bernerin ajama uusi taksilaki on saanut vaaliteltoilla kyytiä.
Laki vapautti taksiliikenteen ja markkinoille on tullut monenlaista yrittäjää. Lain hengessä kalusto, -hinnoittelu, -palveluvelvollisuus iltaisin ja viikonloppuina loppui haja-asutusalueilla, sekä 1.4. tutkinnosta poistuva paikallistuntemus ovat suurimmat muutokset, jotka näkyvät suoraan asiakkaan palvelussa ja kukkarossa.
Helsingissä taksi maksaa rautatieasemalta lentokentälle 45-65€ riippuen mikä arpaonni on. Ajoneuvoina kurvailee kaduilla kirjava joukko erinäköisiä, -laatuisia ja -hintaisia takseja. Taksissa on totuttu aiemmin saamaan aina hyvää palvelua ja se jos mikä on palveluammatti. Uudistus on kyllä tuonut yrittäjyyttä lisää, mutta onko se parantanut palveluita?
Soppaa sotki lisää vielä Kelan alueellinen sairas- ja vammaiskyytien kilpailutus. Tämän johdosta moni kylätaksi on joutunut laittamaan pillit pussiin. Maaseudun autioittamista on avustettu oikein kunnolla Sipilän hallituksen toimesta. Tuttu kylätaksi voi ehkä viedä joskus asiakkaan hoitoon mutta ei voi jäädä odottelemaan asiakaskyytiä, vaan palaa tyhjänä kotikylälle. Ennen tuttu taksi saattoi käyttää myös asiakkaan samalla reissulla kaupassakin. Kiteeläinen taksi kertoi vaalikentillä vieneensä asiakkaan vaativaan hoitoon 835€ kyydillä Turkuun, mutta ei voinut jäädä odottamaan muutamaksi tunniksi asiakasta vaan ajoi tyhjänä takaisin maakuntaan. Kolmen tunnin päästä Turkulainen taksi toi 850€ kyydillä asiakkaan maakuntaan ja ajoi tyhjänä Turkuun. Teko oli varsinainen ilmastoteko ja yhteiskunnan kukkaron väärinkäytös. On arvioitu että kilpailutuksen vaikutus ja uudet ohjeistukset ovat vaatineet miljoonia euroja lisää rahaa jo tässä vaiheessa veronmaksajilta sekä vieneet kymmeniltä maakunnan nykyisiltä takseilta leivän.
Lain ja Kelan kilpailutuksen muutokset on pakko arvioida kokemusten pohjalta ja tunnustaa uudistuksen virheet ja korjata virheet asiakkaat ja taksiyrittäjät huomioiden.