skip to Main Content

Hallitus on lisännyt runsaasti tienpidon rahoja

Karjalaisen pääkirjoituksessa 11.3. moitittiin hallitusta tienpidon ja liikenneverkon parannuksen rahoituksen leikkaamisesta. Kirjoitus antaa valitettavan väärän kuvan hallituksen politiikasta. Marinin hallitusohjelmassa on liikennepolitiikalla iso rooli. Saavutettavuus ja toimiva liikennejärjestelmä ovat maakunnissa ympäri Suomen elinehto kasvulle ja elinkeinoelämälle. Saavutettavuuden ja toimivan liikenneverkon merkitys korostuu erityisesti Itä-Suomessa.

Hallitus on ohjelmassaan linjannut 300 miljoonan vuosittaisesta määrärahan lisäyksestä liikenneverkon heikentymisen pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi, jota viime vuoden osalta täydennettiin vielä 30 miljoonalla kesän lisäbudjetissa kohdennettavaksi teiden päällystykseen. Tämän lisäksi kesän lisätalousarviossa laitettiin liikkeelle useita perusparannushankkeita ympäri Suomen.

Lausunnoilla olleessa hallituksen esityksessä pitkän aikavälin 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa perusväylänpidon rahoitusta ollaan vielä merkittävästi nostamassa yli 300 miljoonan. Viime vuonna koko Suomessa asfaltoitiin yli 4000 kilometriä, kun Sipilän hallituksen viimeisellä budjetilla vain noin 1700 kilometriä.

Väylävirasto kohdisti Pohjois-Savon ELY:n liikennealueelle, johon myös Pohjois-Karjala kuuluu, viime vuonna tiestön korjauksiin 44 miljoonaa euroa ja tämän vuoden budjetissa 42 miljoonaa euroa. Lisäksi viime vuonna osoitettiin lisärahoitusta lisätalousarviossa, josta Pohjois-Savon ELY:lle noin 12 miljoonaa. Määrärahojen tasaantuminen ei siis johdu heikosta edunvalvonnasta tai leikkauksista, vaan yksinkertaisesti siitä, että viime vuoden määrärahat nousivat vahvasti elvyttävän talouspolitiikan vuoksi. Tämän vuoden väylien osalta elvytystarvetta hallitus arvioi vielä erikseen.

Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassa toimiva liikenneverkko on ensiarvoisen tärkeä. Onneksi hallitus on myös vahvasti ymmärtänyt tämän ja ottanut koko maan liikenneverkon tasapuolisen kehittämisen politiikkansa keskiöön.

 

-Seppo Eskelinen

kansanedustaja (sd)

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

 

Julkaistu sanomalehti-Karjalaisessa 15.3.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top