skip to Main Content

Kurvit suoriksi liikennepolitiikassa

Perussuomalaisten kansanedustaja Minna Reijonen veti mutkia surutta suoriksi kommentoidessaan hallituksen liikennepolitiikkaa (Karjalainen 8.2.). Reijoselle vastaukseksi on syytä todeta, että SDP:n linja on johdonmukaisesti ollut se, että liikenteen päästöjen vähentäminen on tehtävä sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti. Päästövähennyksestä ei saa koitua kellekään kestämättömiä kustannuksia.

Hallituksen viime kesänä toteuttama bensaveron korotus merkitsi nousua noin 6 senttiä litralta ja dieselin vero nousi vuoden alusta noin sentin litralta. Samalla on hyvä huomata, että polttoaineiden hinta on tällä hetkellä ennätysalhaalla, vuosien 2013-2014 tasolla, ja veronkorotus vastaa normaalia hintakehitystä. Polttoaineen hinta ei siis nouse veronkorotusten myötä sen enempää kuin ruokakorin. Julkisuudessakin ollut väite 30 sentin hinnan korotuksesta on pötypuhetta.

Hallituksen toimesta pienituloisimpien tuloverotusta on laskettu, mikä on kompensoinut bensaveron nousua, kun palkasta jää enemmän käteen. Samalla on syytä muistaa, että veronkorotuksilla rahoitetaan myös korotuksia eläkkeisiin ja muihin etuuksiin, joten tosiasiassa hallituksen politiikan myötä ostovoima kasvaa useimmilla pieni- ja keskituloisilla.

Valtiovarainministeri Vanhanen on esittänyt veromallia, jossa liikenteen verotus voisi olla jatkossa kilometrikohtaista, jolloin se perustuisi paikannukseen. Samalla on syytä huomata, että kyse on ajatuksen tasolla olevasta vuosikymmenen päähän ajoittuvasta toimesta ja ministerin omasta henkilökohtaisesta pohdinnasta, eikä valmiista mallista. Hallitus ei siis ole kaavailemassa tätä mallia, toisin kuin Reijonen antaa ymmärtää.

On tärkeää huolehtia siitä, että toimet liikenteen päästöjen vähentämiseksi mitoitetaan kestävästi sekä ihmisten tulotason että asuinpaikan mukaan. Erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa oman auton käyttö on pitkien etäisyyksien ja sujuvan arjen vuoksi tärkeää ja välttämätöntä.  Siirtymän kohti vähäpäästöistä liikennettä tulee olla sosiaalisesti, taloudellisesti ja alueellisesti kestävä. Pelottelun ja uhkakuvien maalailun sijaan varsinkin nyt kuntavaalien alla tarvitaan avointa ja faktoihin perustuvaa keskustelua aiheesta.

 

-Seppo Eskelinen

kansanedustaja (sd)

Liikenne ja viestintävaliokunnan jäsen

 

Julkaistu Karjalaisessa 11.2.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top