skip to Main Content

Liikennejärjestelmätyö loppusuoralla

Suomen ensimmäinen valtakunnallinen pitkän aikavälin liikennejärjestelmäsuunnitelma on parlamentaarisen työryhmän viimeisiä viilauksia vaille valmis. Vuonna 2019 alkaneen työn aikana on läpivalaistu koko liikennejärjestelmä liikenneverkosta palveluihin, jonka pohjalta työryhmän tarkoitus on ollut luoda yhteinen näkemys, miten liikennejärjestelmää kehitetään ja rahoitetaan seuraavan 12 vuoden aikana. Liikennejärjestelmällä on suuri merkitys yhteiskunnan toimivuudelle, alueiden saavutettavuudelle ja elinvoimalle.

Tavoitteiksi asetettiin alueiden kansainvälisen saavutettavuuden parantaminen, kuljetusten tehokkuus ja toimitusvarmuus, tieliikenteen turvallisuus, liikennesuunnittelun pitkäjänteisyys, korjausvelan väheneminen, kestävien liikennemuotojen edistäminen ja liikennepäästöjen väheneminen sekä että kokonaisuutena liikennejärjestelmän yhteiskuntataloudellinen tehokkuus paranee. Lausunnolla olleeseen suunnitelmaluonnokseen tuli yli 800 sivua eri tahojen lausuntoja. Se kertoo paljon liikenteen ja väylien merkityksestä niin kaupunkiseuduilla kuin maaseutualueilla sekä elinkeinoelämän että ihmisten arjessa.

Itä- ja Pohjois-Suomella on ollut hyvä edustus työryhmässä ja olemme myös tehneet hyvää yhteistyötä. Työn aikana tuli selväksi, että yhteisten hankelistojen rakentamiseen ei ole edellytyksiä ja työssä keskityttiin yhteisiin tavoitteisiin. Itä-Suomen osalta erityisesti Pohjois-Karjalalle tärkeät ratayhteydet eli Itäradan ja Karjalanradan, valtatiet 5, 6, 9 ja 23, maakuntalentojen tulevaisuuden turvaamisen sekä Saimaan vesiliikenteen kehittämiseen liittyvät tavoitteet olemme kaikki saaneet kirjattua suunnitelmaan. Tavoitteena tulee olla Itä-Suomen saavutettavuuden saaminen kilpailukykyiseksi muiden maakuntien kanssa.

Toinen iso asia on rahoitus. Liikenneverkon noin 2,8 miljardin euron korjausvelkaa paikataan pysyvällä perusväylänpidon rahoitustason nostolla 1,4 miljardiin. Rahasta 52% ohjautuu maantieverkkoon, 39% raiteisiin ja 9% vesiväyliin. Lisäksi on sovittu puolen miljardin euron väylien kehittämisrahoituksesta vuosittain. Investointien osalta ohjelmaa tarkastellaan aina hallituskausittain.

Suunnitelman viimeiset pisteet asetellaan todennäköisesti tällä viikolla ja huhtikuussa suunnitelmasta annetaan selonteko eduskunnalle minkä jälkeen valtioneuvosto päättää asiasta ja suunnitelmasta tulee liikennepolitiikan suurta linjaa ohjaava kokonaisuus seuraavaksi 12 vuodeksi.

 

-Seppo Eskelinen

kansanedustaja (sd)

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

 

 

Julkaistu Viikko-Pohjois-Karjala -lehdessä 25.3.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top