skip to Main Content

Liikennepäästöjen puolitus yhteinen tavoitteemme

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Liikenne aiheuttaa meillä Suomessa noin viidenneksen kaikista kasvihuonepäästöistä ja siitä tieliikenteen osuus on yli 90 prosenttia.

Tämän on päättänyt jo vuonna 2016 Sipilän hallitus, jossa myös perussuomalaiset olivat mukana, osana EU:n päästövähennyksiä, ja tätä tavoitetta nykyinen hallitus jatkaa edelleen.  Marinin hallitukselle tärkeää on, että toimet mitoitetaan oikeudenmukaisesti ja hallitus ei olekaan lähdössä polttoaineverojen korotusten linjalle, vaikka oppositio näin antaakin ymmärtää.

Olemme jo melkein perillä ja ennusteen mukaa kolme neljäsosaa päästövähennyksistä saadaan jo olemassa olevilla toimilla, mutta tarvitsemme vielä loppukirin tavoitteeseen pääsemiseksi. Hallitus päätti fossiilittoman liikenteen tiekartasta ja siihen sisältyneistä keinoista, joiden avulla kotimaan liikenteen päästövähennykset saadaan maaliin.

Tiekartta koostuu laajasta toimenpidevalikoimasta. Toimenpiteiden tarkoitus on ennen kaikkea rohkaista ja kannustaa ihmisiä kohti vähäpäästöistä tai päästötöntä liikennettä ja tukea tätä siirtymää taloudellisesti. Hallitus haluaa rajoittaa liikenteen päästöjä, ei ihmisten liikkumista.

Samoin paketissa tunnistetaan hyvin se tosiseikka, että eri osissa maata edellytykset päästövähennyksiin ovat poikkeavia ja siksi tarvitaankin useita eri toimenpiteitä, jotta tavoitteisiin päästään. On myös syytä pitää huolta siitä, etteivät päästövähennystoimet koidu pienituloisille liian kalliiksi. Hallitus onkin myös sitoutunut tarvittaessa kompensoimaan polttoaineen hinnannousun pienituloisille.

Tiekartalla edistetään fossiilisten polttoaineiden korvaamista, ajoneuvokannan uudistamista ja liikennejärjestelmän energiatehokkuutta erilaisin tuin ja kannustimin yhteensä 20 eri toimenpiteen voimin. Näihin kuuluvat esimerkiksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostaminen, sähköautojen latausverkon laajentaminen, sähköautojen hankintatuki sekä joukkoliikenteen tukeminen. Toisin kuin on väitetty, hallitus ei ole kieltämässä polttomoottoriautoja.

Samalla tulee muistaa, että meillä on jo olemassa sekä kehitteillä maailmanluokan tekniikkaa esimerkiksi biopolttoaineiden tuotannossa. Siirtyminen kohti fossiilitonta liikennettä luo siis myös merkittävästi investointeja, työllisyyttä ja tulevaisuuden vientipotentiaalia teollisuudellemme.

Samalla on tärkeää huolehtia siitä, että toimet mitoitetaan kestävästi sekä ihmisten tulotason että asuinpaikan mukaan. Siirtymän kohti fossiilitonta liikennettä tulee olla sosiaalisesti, taloudellisesti ja alueellisesti kestävä.

 

-Seppo Eskelinen

kansanedustaja (sd)

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

 

Julkaistu sanomalehti Karjalaisessa 13.5.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top